Goed werkgeverschap dat gewaardeerd wordt: hoe breng je het naar buiten?

Goed werkgeverschap is een hot-topic, een groeiend aantal MKB-organisaties en andere bedrijven denkt verder dan een marktconform salaris en fijne werktijden. Steeds vaker gaat het om mogelijkheden tot doorgroeien en ontplooien, om bijdragen aan meer duurzame inzetbaarheid en ook specifieke ondersteuning voor mantelzorgers.

Toch blijkt het lastig om bijvoorbeeld die ondersteuning voor iedereen die zorgt voor naasten kenbaar te maken, als belangrijke vorm van goed werkgeverschap. Veel organisaties worstelen met de manier om dat goed naar buiten te brengen. Wij zetten een aantal tips voor je op een rij om daarmee aan de slag te gaan.

Balans tussen werk en privé

Medewerkers werken op de werkvloer en zorgen in privé. Het is een heel duidelijke verdeling, al loopt die steeds vaker door elkaar heen. Het Nederlandse zorgstelsel is zo ingericht dat ouderen en anderen die hulp nodig hebben steeds langer thuis blijven wonen. De zorg voor naasten, boven op het eigen gezin, vraagt ook van medewerkers steeds meer van hun tijd.

Mantelzorg en de zorg voor naasten in het algemeen wordt steeds vaker een zorg voor werkgevers, die daar graag op een goede manier mee om willen gaan. Hoe zorg je bijvoorbeeld voor een goede balans tussen werk en privé, en in welke mate kun je medewerkers tegemoet komen als ze proberen hun zorgtaken met een fulltime-baan te combineren?

Verzuim en duurzame inzetbaarheid

Werkgevers willen traditioneel het verzuim beperken en zoeken vanuit goed werkgeverschap bovendien naar manieren om de inzetbaarheid duurzaam te verbeteren. Dat vraagt óók om aandacht voor mantelzorg, en voor alle andere zorg die medewerkers verlenen aan hun naasten.

Een werkgever die je de mogelijkheid biedt om voor een partner, ouder(s), kind of de buren te zorgen toont daarmee heel duidelijk goed werkgeverschap. Tegelijkertijd kan het best lastig zijn om dit op de juiste manier aan te bieden en bovendien naar buiten te brengen.

Samen in gesprek

Het is belangrijk om met medewerkers in gesprek te gaan. Je kunt vragen naar waar behoefte aan is, om vervolgens uit te leggen wat je kunt aanbieden. Veel werkgevers vinden het lastig om dit onderwerp bespreekbaar te maken, daarom delen we in een ander blog graag een paar handige tips om dat goed te doen Hoe vind je de mantelzorgers in jouw organisatie?.

Met deze 4 tips maak je het makkelijker om samen in gesprek te gaan:

  1. Maak het bespreekbaar
    Medewerkers kunnen behoorlijke drempels ervaren om het erover te hebben. Geef aan dat de mogelijkheid er is, probeer ervaren drempels te verlagen en deel bijvoorbeeld (met toestemming) ervaringen van anderen die ermee geholpen zijn.
  2. Vraag wat een medewerker nodig heeft
    Goed werkgeverschap tonen en dat naar buiten brengen? Vraag wat de medewerker van je nodig heeft, om het werk en de zorg beter te combineren. Gaat het om de inzet van verlofuren? Of om flexibele werktijden? Stel je open op en deel ervaringen.
  3. Speel de sociale kaart
    Zijn medewerkers op de hoogte van de sociale kaart en alle mogelijkheden voor hulp door hulpverleners? Niet iedereen weet welke hulp er beschikbaar is, waardoor het mantelzorgers soms onnodig boven het hoofd groeit.
  4. Steun bieden
    Sommige medewerkers vinden het prettig om hun verhaal een keer kwijt te kunnen, ervaringen uit te wisselen of hulp te krijgen bij specifieke zorgtaken. Wijs op de mogelijkheden daarvoor, als vorm van goed werkgeverschap.

Goed werkgeverschap: zet de eerste stap

Het zijn de medewerkers die uiteindelijk de hulp moeten aanvragen als ze die nodig hebben. Maar dat neemt niet weg dat je daar als goede werkgever een belangrijke eerste stap in kunt zetten. Dus ben je benieuwd naar de mogelijkheden of naar ervaringen van andere organisaties? Plan een gesprek met een van onze specialisten, zij vertellen je graag meer.

Meer weten? Bekijk de info-pack

In de info-pack leer je o.a. wat de uitdagingen en behoeftes van de werkende mantelzorger zijn en hoe je daar als organisatie op in kunt spelen.Lees meer

Je ontvangt de info-pack in je mailbox.
Er is iets mis gegaan, probeer het opnieuw.

Neem contact op

Heb je vragen of wil je een keer sparren over mantelzorg in jouw organisatie? Plan via onderstaand formulier een gesprek met Greetje, zij helpt je graag.

Greetje Verdult

Accountmanager

Meer lezen? Hier vind u onze meest recente artikelen