‘Ik voelde me schuldig als ik een paar dagen niet langsging’

Christa regelde alle zorg voor haar ouders. Ze vulde formulieren in, vroeg de indicaties aan, bood zelf de hulp waar ze dat kon en zocht naar de fijnste plek in een geschikt verpleeghuis. Zonder dat ze het merkte was ze de belangrijkste verzorger van ze geworden.

Ondertussen had ze zich opgewerkt tot in de directie van de organisatie, waarvoor ze al meer dan 10 jaar met veel plezier werkte. “Ik sta er soms nog wel eens versteld van dat ik het zo lang heb volgehouden,” vertelt ze enigszins beduusd.

‘De blije gezichten waren me goud waard’

Christa voelde zich verantwoordelijk voor de zorg van haar ouders. “Ik wilde graag bijdragen aan hun kwaliteit van leven. Dat begint met een beetje hulp op sommige momenten, en dan laat je ze natuurlijk niet zitten als er meer nodig is. Ik wilde zeker weten dat ze op de juiste plek zouden zitten.”

Het leverde Christa mooie momenten op, ook al kreeg ze erbovenop haar pittige fulltime baan soms haast nog een heel werkzaam leven bij. “De blije gezichten en de mooie momenten met mijn ouders waren het me allemaal waard. Natuurlijk was het soms best lastig om het te combineren, maar ik wist op dat moment niet beter.”

Een paar uur per dag

“Het heeft denk ik 2,5 jaar geduurd, tot ik ook zelf merkte dat ik op mijn tenen liep. En dat ging niet vanzelf, het was mijn man die me recht in m’n gezicht strak aankeek en me vroeg om eens heel even rustig te gaan zitten.” Ze kan er nu goed over vertellen, maar zegt erbij dat het toen echt niet zo makkelijk ging. Christa was volledig opgegaan in de zorg voor haar ouders, die ze als een machine leek te combineren met het werk dat ze iedere dag en soms tot laat deed.

“Samen kwamen we tot de conclusie dat ik er eigenlijk iedere dag wel 1 tot 2 uur mee bezig was. Ik had geen tijd meer voor hobby’s, niet voor mezelf en sprak ook mijn partner en kinderen steeds minder.” Toch kon ze niet ‘zomaar’ minderen met de zorg die ze haar ouders bood. “Ik voelde me snel schuldig, bijvoorbeeld als ik er een paar dagen niet meer was geweest. Dan wist ik gewoon niet zeker of het nog wel goed met ze ging.”

Bovendien bleek het lastig om afstand te nemen, omdat er altijd wel een situatie ontstond die toch weer om haar hulp en inzet vroeg. “Dan sta je toch voor je ouders klaar, omdat je anders weet dat er niets gebeurt of dat ze veel langer moeten wachten.”

Hulp bij de regeltaken

De druppel die de emmer deed overlopen was de zoektocht naar een geschikt verpleeghuis. “Ik ben er 5 afgelopen, om mijn ouders alleen het allerbeste te kunnen bieden. Tegelijkertijd werkte ik aan een belangrijke audit, binnen onze organisatie om een nieuwe certificering binnen te halen. Daar gaat ontzettend veel tijd in zitten, het gaat soms om kleine details en je moet je hoofd er eigenlijk heel goed bijhouden.”

Christa begon foutjes te maken, die collega-directieleden en andere leidinggevenden binnen de organisatie niet van haar kenden. “Ik heb er toen ook noodgedwongen op het werk over gesproken, en voor mezelf eenstreep getrokken.” Christa zocht hulp, en vond een ervaringsdeskundige die haar goed met in ieder geval veel van de regeltaken bleek te kunnen helpen.

“Dat scheelt me in de week ontzettend veel tijd. Ik ben nog steeds veel bij mijn ouders en wil natuurlijk precies weten waar ze naartoe gaan als ze ooit zouden moeten verhuizen. Maar ik kan andere taken uit handen geven, zoals ik dat in m’n werk altijd eigenlijk al heel vanzelfsprekend vond.”

Trek op tijd aan de bel

Herken je het verhaal van Christa? Dan weet je hoe belangrijk het is dat er steun is voor mantelzorgers, ook op de werkvloer. Ontdek wat jij voor je medewerkers kunt doen, tijdens een gesprek met een van onze specialisten. Die legt je precies uit wat er mogelijk is en wat andere organisaties al voor hun medewerkers doen.

Meer weten? Bekijk de info-pack

In de info-pack leer je o.a. wat de uitdagingen en behoeftes van de werkende mantelzorger zijn en hoe je daar als organisatie op in kunt spelen.Lees meer

Je ontvangt de info-pack in je mailbox.
Er is iets mis gegaan, probeer het opnieuw.

Neem contact op

Heb je vragen of wil je een keer sparren over mantelzorg in jouw organisatie? Plan via onderstaand formulier een gesprek met Greetje, zij helpt je graag.

Greetje Verdult

Accountmanager

Meer lezen? Hier vind u onze meest recente artikelen