locked-article
Dit artikel kan je lezen als je bij ons een account hebt.
Heb je al een account? Klik dan hier om in te loggen.

Ervaring met Zorggenoot: hoe Leila zorgde voor meer bewustwording over mantelzorg

Testimonial
schedule-icon26-02-2024
clock-icon2 min
Hero afbeelding van het artikel
Leila werkt als verzuimspecialist bij een grote zorgorganisatie in het oosten van het land. Zij hoorde van hun bedrijfsarts over de invloed van mantelzorg op verzuim. “Toen ik er verder over nadacht vond ik het vreemd dat ik daar niet eerder bij stil had gestaan. Ik weet dat veel van onze medewerkers vaak door familie worden gevraagd om extra zorgtaken voor een naaste op te pakken.”

Insteek op preventie

Via LinkedIn kwam zij in contact met Lotte van Zorggenoot. In een demo liet hij haar de mogelijkheden zien van Zorggenoot. “Met name de insteek op preventie sprak me erg aan: hoe eerder mensen hulp bij regelvragen krijgen, des te kleiner is de kans op overbelasting.”

Ze geeft aan dat het wel een uitdaging was om iedereen te bereiken, omdat veel medewerkers van de thuiszorg elkaar vaak maar kort treffen en zij geen toegang hebben tot het intranet. “Met Lotte hebben we afgesproken een informatiemarkt te organiseren, waar een aantal mensen van Zorggenoot aanwezig waren om direct met mantelzorgers in gesprek te gaan. Naar aanleiding daarvan zijn er direct enkele ondersteuningstrajecten gestart.”

Prettige workshop video's

Zelf heeft ze veel hulp van de workshopvideo’s ervaren. Door de uitleg over het onderwerp in diverse maandelijkse overleggen met leidinggevenden mee te nemen, is er in de hele organisatie meer bewustwording over het onderwerp gekomen. “Een van de leidinggevenden zei in een sessie heel mooi: een zorgmedewerker is zelf vaak zonder het te realiseren ook mantelzorger. We hebben dat overgenomen in een voorlichtingscampagne die we onlangs zijn gestart.”

Om de directie goed te informeren over de resultaten van de campagne heeft Leila veel profijt van de cijfers die ze regelmatig van Lotte krijgt aangereikt over het gebruik van de hulplijn en bezoek van de website. Ook is het prettig om de tevredenheid van de medewerkers over de diensten van Zorggenoot te kunnen meegeven: “die zijn onverminderd hoog.”

footer
logo
Volg ons op
© Zorggenoot 2024