Insteek op preventie
Via LinkedIn kwam zij in contact met Lotte van Zorggenoot. In een demo liet hij haar de mogelijkheden zien van Zorggenoot. “Met name de insteek op preventie sprak me erg aan: hoe eerder mensen hulp bij regelvragen krijgen, des te kleiner is de kans op overbelasting.”
Ze geeft aan dat het wel een uitdaging was om iedereen te bereiken, omdat veel medewerkers van de thuiszorg elkaar vaak maar kort treffen en zij geen toegang hebben tot het intranet. “Met Lotte hebben we afgesproken een informatiemarkt te organiseren, waar een aantal mensen van Zorggenoot aanwezig waren om direct met mantelzorgers in gesprek te gaan. Naar aanleiding daarvan zijn er direct enkele ondersteuningstrajecten gestart.”
Prettige workshop video's
Zelf heeft ze veel hulp van de workshopvideo’s ervaren. Door de uitleg over het onderwerp in diverse maandelijkse overleggen met leidinggevenden mee te nemen, is er in de hele organisatie meer bewustwording over het onderwerp gekomen. “Een van de leidinggevenden zei in een sessie heel mooi: een zorgmedewerker is zelf vaak zonder het te realiseren ook mantelzorger. We hebben dat overgenomen in een voorlichtingscampagne die we onlangs zijn gestart.”
Om de directie goed te informeren over de resultaten van de campagne heeft Leila veel profijt van de cijfers die ze regelmatig van Lotte krijgt aangereikt over het gebruik van de hulplijn en bezoek van de website. Ook is het prettig om de tevredenheid van de medewerkers over de diensten van Zorggenoot te kunnen meegeven: “die zijn onverminderd hoog.”