Afbeelding van het artikel
  • Gepubliceerd op 30-10-2023
  • 3 min leestijd

Goed werkgeverschap voor mantelzorgers: Zo doe je dat als werkgever

Het is voor een werkgever niet makkelijk om de ondersteuning voor de medewerkers die voor een naaste zorgen te verankeren in de organisatie. In de praktijk blijkt er nog veel onduidelijk te zijn. 

Wij zetten een aantal tips voor je op een rij om hiermee aan de slag te gaan.   

Werk en privé balans bij mantelzorgers

Medewerkers werken op de werkvloer en zorgen in privétijd. Het is een heel duidelijke verdeling, al loopt die steeds vaker door elkaar heen. Het Nederlandse zorgstelsel is zo ingericht dat ouderen en anderen die hulp nodig hebben steeds langer thuis blijven wonen. De zorg voor naasten, boven op het eigen gezin, vraagt ook van medewerkers steeds meer van hun tijd. 

Mantelzorg en de zorg voor naasten in het algemeen wordt steeds vaker een zorg voor werkgevers, die daar graag op een goede manier mee om willen gaan. Hoe zorg je bijvoorbeeld voor een goede balans tussen werk en privé, en in welke mate kun je medewerkers tegemoetkomen als ze proberen hun zorgtaken met een (fulltime)baan te combineren? 

Verzuim en duurzame inzetbaarheid 

Werkgevers willen traditioneel het verzuim beperken en zoeken vanuit goed werkgeverschap bovendien naar manieren om de inzetbaarheid duurzaam te verbeteren. Dat vraagt óók om aandacht voor mantelzorg, en voor alle andere zorg die medewerkers verlenen aan hun naasten. 

Een werkgever die je de mogelijkheid biedt om voor een partner, ouder(s), kinderen of de buren te zorgen toont daarmee heel duidelijk goed werkgeverschap. Tegelijkertijd kan het best lastig zijn om dit op de juiste manier aan te bieden en bovendien naar buiten te brengen.  

Tips om het gesprek aan te gaan met medewerker

Het is belangrijk om met medewerkers in gesprek te gaan. Je kunt vragen waar behoefte aan is, om vervolgens uit te leggen wat je kunt aanbieden. Veel werkgevers vinden het lastig om dit onderwerp bespreekbaar te maken, daarom delen we in graag een paar handige tips om dat goed te doen. 

Met deze 4 tips maak je het makkelijker om samen in gesprek te gaan: 

  1. Maak het bespreekbaar 
    Ga het gesprek aan. Medewerkers kunnen behoorlijke drempels ervaren om het erover te hebben. Geef aan dat de mogelijkheid er is, probeer ervaren drempels te verlagen en deel bijvoorbeeld (met toestemming) ervaringen van anderen die ermee geholpen zijn. 

  2. Vraag wat een medewerker nodig heeft 
    Goed werkgeverschap tonen en dat naar buiten brengen? Vraag wat de medewerker van je nodig heeft, om het werk en de zorg beter te combineren. Gaat het om de inzet van verlofuren? Of om flexibele werktijden? Stel je open op en deel ervaringen. 

  3. Bied passende hulpmogelijkheden aan 
    Zijn medewerkers op de hoogte van de sociale kaart en alle mogelijkheden voor hulp door hulpverleners? Niet iedereen weet welke hulp er beschikbaar is, waardoor het mantelzorgers soms onnodig boven het hoofd groeit. Bij Zorggenoot kunnen we je medewerker hierbij helpen. 

  4. Steun bieden 
    Sommige medewerkers vinden het prettig om hun verhaal een keer kwijt te kunnen, ervaringen uit te wisselen of hulp te krijgen bij specifieke zorgtaken. Wijs op de mogelijkheden daarvoor, als vorm van goed werkgeverschap. 

Goed werkgeverschap: zet de eerste stap 

Het zijn de medewerkers die uiteindelijk de hulp moeten aanvragen als ze die nodig hebben. Maar dat neemt niet weg dat je daar als goed werkgever een belangrijke eerste stap in kunt zetten.

Ben je benieuwd naar de mogelijkheden of naar ervaringen van andere organisaties? Plan een gratis demo of bel onze Hulplijn op 085 401 68 67, dan vertellen we je vraag meer.